Ja tämän päivän oppituntimme käsittelivät…
30.08.2010 - 15:16 / Wolf.
6 vastausta - “Ja tämän päivän oppituntimme käsittelivät…”
Blogroll
- (das) Lehrgerüst
- alter ipse lynx
- Ananaskonvehti
- Antimateriaa
- Artistisen hobitin seikkailut
- Dodostadi
- En vaan OSAA!
- Fac Ut Vivas
- Harmaan pupun päiväkirja
- HILLERI
- Huulipunaviiniä
- jotain jännää
- Kahvituttaa
- Karvala
- Kumikon Ämpärit
- Lahti jossain mielessä
- Lorvia
- M-mies
- Mad Teaparty
- Maissimafia
- Metsäfauni kaupungissa
- Mitä nyt taas
- Muhvun sarjisblogi
- Mussukka
- muura✿
- Myyttinen eläin
- Nyt loppu kerruu!
- Ostakaa yksinäisiä banaaneja.
- Puputukka
- PUSUT EI LOPU
- PYLY-TANJA SEIKKAILEE
- Sähköjänis
- Suklaata. Ja heti.
- SUPERTURUNEN
- surkuhupaisaa
- Vaeltava paiserutto
- Why so serious?
Minä muualla
Päheit nettisarjiksii
- Always Raining Here
- Check, Please!
- O Human Star
- Oglaf
- Otus Opus
- Paint by Number
- SON OF SAM
- The Abominable Charles Christopher
- The Adventures of Superhero Girl
- The Less Than Epic Adventures of TJ and Amal
- THIS IS NOT FICTION
- Three Word Phrase
Kategoriat
- 50 asiaa minusta
- Angst
- Eeppiset seikkailut tavallisessa elämässä
- Eläintarinoita
- Jee
- Joulukalenteri
- Koulu
- Outo maailma
- Provo
- Pyhä aivottomuus
- Random
- Tulevaisuus
Archives
- June 2024
- November 2019
- August 2019
- July 2019
- August 2018
- July 2018
- August 2017
- April 2017
- February 2017
- November 2016
- September 2016
- June 2016
- May 2016
- February 2016
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- August 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
- February 2015
- January 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- August 2012
- July 2012
- June 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
31.08.2010 - 11:46
Eikö ole hieman paradoksaalista käyttää sanaa “tekotaiteellinen”, jos et osaa/halua määritellä sanaa “taide” ja sitä mitä se pitää sisällään ylipäätään? “Teko-” viittaa kuitenkin siihen, että se on jotain, mitä jokin EI OLE, jolloin se jokin ON nimenomaan määriteltävissä.
31.08.2010 - 14:47
Mietin itse asiassa tuota samaa tämän merkinnän tekemisen jälkeen, ja tulin tulokseen, että tekotaiteellisuus sinänsä on aivan turha käsite, koska itselleni se on oikeastaan ihan sama asia, kuin “pelkkä” taiteellisuus siten, miten suurin osa maailmasta tuntuu sen sanan ymmärtävän. Eli siis Taiteellisuus isolla teellä, ja Taide ylipäänsä – arvovärittyneitä sanoja, jotka luovat tietynlaisia mielikuvia, joista toiset tykkää ja toiset ei. Minä en.
Mulla on oikeasti hyvin monimutkainen suhde sanaan ‘taide’ kaikin tavoin, enkä voi sitä sietää, varsinkaan jonkin ilmaisukeinon kattoterminä. Tämä on taas niitä aiheita, joista on oikeastaan aika turha keskustella, koska se perustuu hyvin pitkälti vain tapaan ymmärtää yksittäinen sana ja sen kanssa käsi kädessä kulkevat ilmiöt.
31.08.2010 - 14:50
Tosin viimeisen puhekuplan sisältö ei välttämättä aukenisi Taidetta arvostaville ihmisille, jos olisin puhunut taiteellisuudesta.
Äh, ajatusten välittäminen sanallisesti on niin vaikeeta.
31.08.2010 - 17:04
Uhhuh, yks syy miksi en todennäköisesti tuu ikinä taidetta opiskelemaan on toi että mä kuristaisin ne kanssaopiskelijat, mä en kestä tota taiderunkkailua, jossa termit lentelee ja tajunta laajenee. Vaikka mä kyllä ymmärrän keskustelun tarpeellisuuden ja tarpeen sanallistaa ne asiat, mutta se kuulostaa aina yhtä… no vähän sama ku uskonlahkohihhulien saarnaus, samat elementitkin on. Silmät kiiltää ja sylki roiskuu ja harhaoppiset joutuu ikuiseen kadotukseen.
12.01.2011 - 13:36
Pakko avautua entisenä taidehissan opiskelijana, vaikka onkin vanha merkintä. Toisaalta tajuan tuon tyyppisen turhautumisen, mutta kyllä taidehistoriaan on taideopiskelijana monestakin syystä hyvä tutustua. Sitä voi tietysti opettaa ja siitä puhua monella tavalla, huono opettaja voi valitettavasti vieraannuttaa kiinnostavastakin aiheesta :P Se, että taidetta ei ole mahdollista määritellä, ei kuitenkaan tarkoita, ettei siitä ole mahdollista keskustella – jos vaatisimme aina aiheiden objektiivista määrittelyä ennen kuin niistä voidaan puhua (paradoksi itsessään), emme ikinä voisi puhua mistään :) Olen ajatellut jo pitkään yrittää piirtää blogiini jutun tähän aiheeseen liittyen, täytyy ehkä yrittää, kun asia nyt nousi uudelleen mieleen, eikä tänne kommenteihin viitsi mitään pitkää esseetä väsätä.
12.01.2011 - 16:59
Tokihan taidehistoria on taideopiskelijalle hyödyllistä, mikäli häntä kiinnostaa toimia Taiteen Kentällä – kuten yleensä tilanne ilmeisesti on, joskin minä olen poikkeus. Kyllä mielestäni taiteesta voi keskustella, mutta taidehistorianluento on harvemmin keskustelupainotteinen, ja jos se olisi, ei se enää olisi historianopiskelua. En ole päässyt sellaisen ajatuksen yli, että koulussa opetetaan faktoja (tai faktoiksi uskottua tietoa). Se, että joku Matissen asetelma on “upea”, ei ole fakta. Arvovärittynyt opetus tosin on tietenkin opettajan vika, ei taidehistorian sinänsä. Eli siis allekirjoitan kyllä tuon, että paremmalla opettajalla voisi ehkä olla kiinnostavaakin.
Olen aina ollut sitä mieltä, että ainoa tapa tehdä taidehistoriasta minun mielestäni mielekästä on sitoa se yleisen historian opiskeluun (mikä olisi myös loogista, koska historia näkyy taiteessa). Siksi taide ajalta ennen ajanlaskun alkua on kiinnostavaa, koska niistä ajoista jäljelle on jäänyt lähinnä se taide, joten sen kautta tulkitaan koko yhteiskuntaa. (Plus se on myös oikeesti aika hienoa.)
Ja mitä tulee taiteen määrittelyyn sanana, joo, ei ole tarpeen, mutten itse yhtään pidä kuvataiteen tavasta omia koko sana. “Taidehistoria” on AINA oikeasti kuvataiteen historiaa. Tämän takia koko sanan määrittely vituttaa, kun vallitseva käsitys tuntuu olevan “Vain se, mitä ME tehään, on Taidetta.”
Örrr. Mikä kenenkin paattia keinuttaa. Välillä vaan iskee ahdistus, kun on väärässä paatissa.